Wyprzedzanie

Wyprzedzanie i omijanie – przepisy i porady

2016-09-08

Wyprzedzanie i omijanie to manewry, które każdy kierowca wykonuje wielokrotnie podczas jazdy. Istnieje jednak wiele sytuacji, które wymagają szczególnej uwagi i znajomości obowiązujących przepisów. W niniejszym artykule przedstawimy kilka takich przypadków.

Manewr wyprzedzania

Wyprzedzanie to manewr polegający na przejeżdżaniu obok pojazdu lub jakiegokolwiek innego uczestnika ruchu, który porusza się w tym samym kierunku, co wyprzedzający. W ruchu prawostronnym pojazd (lub uczestnik ruchu) powinien znajdować się z prawej strony wyprzedzającego. Przed manewrem wyprzedzania osoba kierująca pojazdem musi się upewnić, czy jest dostateczna widoczność, odpowiednia ilość miejsca do wyprzedzania, czy kierujący z tyłu nie rozpoczął już wyprzedzania oraz czy kierujący z przodu nie zasygnalizował zamiaru jakiejkolwiek zmiany swojego toru jazdy.

Manewr omijania

Omijanie to przejeżdżanie lub przechodzenie obok pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody, które pozostają bez ruchu. Podczas omijania należy zachować bezpieczny odstęp. Jeśli pojazd jadący przed nami zatrzymał się przed przejściem dla pieszych, nie wolno go omijać. Jeżeli na jezdni znajduje się przeszkoda, można ją ominąć, ustępując pierwszeństwa pojazdom jadącym z naprzeciwka. W razie konieczności należy się zatrzymać i poczekać aż pojazdy przejadą.

Wyprzedzanie rowerzysty

Pojazd może wyprzedzić rowerzystę tylko wtedy, jeśli jest w stanie zachować od niego bezpieczną odległość (1 metr) oraz jeśli nie przekroczy przy tym linii ciągłej. Niezależnie więc od tego, z jaką prędkością jedzie rowerzysta, nie wolno nam go wyprzedzić, jeśli nie są spełnione powyższe warunki. Rowerzysta ma obowiązek zjechać na prawo na tyle, na ile pozwala mu to zachowanie bezpieczeństwa.

Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych

Przepisy mówią, że zbliżając się do przejścia dla pieszych kierowca powinien zachować szczególną ostrożność. Szczególnym przypadkiem jest poruszanie się drogą dwupasmową. Jeśli kierujemy pojazdem znajdującym się na lewym pasie ruchu, musimy zwrócić uwagę na prędkość pojazdów znajdujących się na pasie prawym. Jeżeli samochody jadące sąsiednim pasem zwalniają przed przejściem  może to oznaczać, że na przejście wszedł pieszy, który z naszego miejsca jest niewidoczny.

Wyprzedzanie prawym pasem

Kodeks Ruchu Drogowego mówi, że należy wyprzedzać, mając wyprzedzanego użytkownika ruchu po swojej prawej stronie (a więc wyprzedzamy lewym pasem). Istnieją jednak sytuacje, w których wyprzedzanie prawym pasem jest dozwolone. Można wykonać taki manewr w przypadku, gdy znajdujemy się na jezdni jednokierunkowej z dwoma pasami ruchu albo na drodze dwukierunkowej z dwoma jezdniami oddzielonymi od siebie o wyznaczonych pasach ruchu. Wyprzedzanie takie jest jednak zabronione, jeśli zbliżamy się do szczytu wzniesienia lub przebywamy na zakręcie lub skrzyżowaniu ze znakami ostrzegawczymi.

Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego

Pojazd uprzywilejowany rozpoznajemy po niebieskich światłach błyskowych i wysyłanych jednocześnie sygnałach dźwiękowych o zmiennym tonie. Przepisy zabraniają wyprzedzania takiego pojazdu na obszarze zabudowanym, dopuszczają jednak taki manewr poza tym obszarem. Warto zwrócić uwagę, że pojazdy takie jak wóz strażacki, karetka pogotowia czy wóz policyjny, które nie wysyłają wymienionych powyżej sygnałów, traktuje się jak każdy inny pojazd, a więc można je wyprzedzać także w obszarze zabudowanym.

Wyprzedzanie na podwójnej ciągłej

Kierowca nie może przekroczyć podwójnej linii ciągłej, gdy chce wyprzedzić jadący przed nim poruszający się pojazd. Wyjątek stanowi sytuacja, w której pojazd ulegnie uszkodzeniu i musi zatrzymać się na ulicy. W takim przypadku pozostali uczestnicy ruchu drogowego mogą wykonać manewr omijania, przekraczając linię podwójną.

Wyprzedzanie na autostradzie

Choć ogólnie przyjęte jest, że manewr wyprzedzania wykonujemy na lewym pasie, to na autostradzie dozwolone jest też wyprzedzanie z prawej strony. Może być to jednak niebezpieczne. Jeśli oba pojazdy poruszają się z dużą prędkością, nie można być do końca pewnym, czy kierowca z przodu nie planuje wykonania jakiegoś manewru. Pamiętajmy, że na autostradzie rozwijamy znacznie większe prędkości niż na innych drogach i nasz czas reakcji jest znacznie krótszy, a droga hamowania znacznie dłuższa.

Wyprzedzanie na mostach, w tunelach i na rondach

Wyprzedzanie na mostach i w tunelach jest dozwolone. Trzeba jednak pamiętać, że ostatecznie rozstrzygają o tym znaki poziome oraz obecność podwójnej linii ciągłej (lub jej brak). Przepisy zezwalają też na wyprzedzanie na rondach.

 




Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.