Dacia Sandero - rumuńska marka z francuskim wnętrzem
2017-01-09
Dacia Sandero od 2007 roku stanowi interesującą propozycję francuskiego koncernu Renault w segmencie aut miejskich. Rumuńska marka doczekała się już dwóch generacji oraz kilku wersji wyposażeniowych. Samochody te cieszą się popularnością zarówno w Polsce jak i w innych krajach Europy.
Do jazdy po mieście
Historia modelu Dacia Sandero sięga roku 2007, kiedy podczas genewskich targów francuski potentat zaprezentował światu Renault Sandero – nową propozycję w kategorii stosunkowo niewielkich samochodów osobowych produkowanych głównie pod kątem ekonomicznej jazdy po mieście.
Ostatecznie zdecydowano się na seryjną produkcję w rumuńskich zakładach Dacia, a za konstrukcyjną bazę przyjęto popularnego Logana. Dacia Sandero od razu okazała się jednak autem nowocześniejszym i bardziej dopracowanym stylistycznie. Od podstaw zaprojektowano deskę rozdzielczą oraz wykorzystano ABS firmy Bosch z systemem EBV, który elektronicznie reguluje siłę hamowania.
Wspomaganie nagłego hamowania, tak przydatne w czasie jazdy po mieście, to zasługa systemu AFU. Podstawowe wersje wypuszczone na rynek zawierały wyłącznie silniki benzynowe – 1,4 l o mocy 75 KM oraz 1,6 l oferujący 86 KM. Rynkowe trendy wpłynęły jednak na poszerzenie oferty o warianty dieslowe – 1,2 l (75 KM) i 1,6 l (105 KM).
Dacia Sandero pierwszej generacji
Dacia Sandero Stepway
Kolejną ważną dla tego modelu datą jest rok 2009, kiedy po raz pierwszy pojawił się na rynku wariant Dacia Sandero Stepway – designersko nawiązujący do coraz popularniejszych SUV-ów. Zdecydowano się na takie dodatki jak osłony zderzaków, nakładki na błotniki, specjalne listwy progowe oraz sportowe relingi. Co ciekawe, prześwit wzrósł o 4 centymetry, w efekcie czego auto upodobniło się do SUV-ów nie tylko pod względem designu, ale również funkcjonalności.
Zanim wpiszesz w wyszukiwarce hasło „Dacia Sandero cena”, warto poznać różnice pomiędzy wersjami wyposażeniowymi (Access, Story, Stepway, SL Stepway2, Laureate Black Line2). Oczywiście wśród Stepway pierwszej generacji odnajdziesz warianty benzynowe oraz dieslowe.
Druga generacja Dacia Sandero
Sukces w segmencie B przyczynił się do intensywnych prac nad kolejną odsłoną modelu Dacia Sandero. W 2012 roku zaprezentowano drugą edycję tego 5-drzwiowego hatchbacka. Przeobrażeniu uległa zarówno materia wizualno-użytkowa, jak i sama konstrukcja. Inne podzespoły, deska rozdzielcza, zawieszenie czy nowe wyposażenie to tylko część zmian wprowadzonych w ramach II generacji.
Jednym ze „znaków czasu” okazał się 7-calowy ekran dotykowy dający możliwość wygodnego korzystania z multimediów czy nawigacji. Takie elementy jak tempomat, czujniki parkowania, liczne poduszki powietrzne i standardowe systemy ABS oraz ESP zdobyły uznanie nie tylko wiernych fanów rumuńskiej marki. Chromowane elementy? Przycisk „Eco” zmniejszający liczbę obrotów silnika? To wszystko zasługuje na zainteresowanie.
Wśród ofert modelu Dacia Sandero II znajdują się następujące silniki:
- benzynowe (0,9 l – 90 KM, 1,2 l – 75 KM);
- benzynowe z instalacją LPG (1,2 l – 75 KM);
- wysokoprężne (1,5 l – 75 KM, 1,5 l – 90 KM);
Dacia Sandero drugiej generacji
Dacia Sandero opinie
Dacia Sandero zdobyła duże uznanie wśród polskich kierowców. Właściciele tego modelu podkreślają niską awaryjność i wygodę jazdy, nawet w trudniejszych warunkach meteorologicznych. Wskazują również na korzystny stosunek jakości do ceny, którego przyczyna leży w dość słabej renomie marki Dacia, niekojarzącej się z czołówką europejskiej motoryzacji. Do zalet zaliczane są także hamulce oraz przestronne, jak na segment miejski, wnętrze.
Dacia Sandero cena
Ceny Dacia Sandero z salonu zaczynają się od 29 000 zł za egzemplarze podstawowym wyposażeniem. Koszt lepiej wyposażonych modeli waha się ok. 40 000 zł, a w najlepszym wariancie Stepway Laureate z silnikiem wysokoprężnym wynosi ok. 53 000 złotych. Na rynku wtórnym najstarsze modele można znaleźć już za kilka tysięcy złotych. Ceny Dacia Sandero w przypadku kilkuletnich egzemplarzy w dobrym stanie oscylują wokół 15 000 zł, z tendencją do nieprzekraczania tej kwoty. Biorąc pod uwagę wspomniany stosunek jakości do ceny, mamy do czynienia z naprawdę korzystną propozycją w segmencie aut miejskich.
Dacia Sandero spalanie i wymiary
Jeżeli chodzi o średnie spalanie w pierwszej generacji modelu Dacia Sandero, waha się ono w granicach 6,7 – 7,7 l w silnikach benzynowych, 7,5 – 9,3 l w silnikach benzynowych z fabryczną instalacją LPG oraz 4,5 – 5,9 l w silnikach wysokoprężnych (wartości podawane na każde przejechane 100 km). W drugiej generacji raporty spalań dostarczają następujące wyniki: 5,7 – 6,6 l „na benzynie”, 7,4 ; „w gazie” oraz ; 5,5 „ropy”.
Na koniec dane techniczne rzadko brane pod uwagę, a szkoda – bo mają decydujące znaczenie w codziennych sytuacjach drogowych. Mowa o wymiarach samochodu Dacia Sandero.
- I generacja: długość 4020 milimetrów, szerokość 1746 milimetrów, wysokość 1534 milimetrów;
- II generacja: długość 4057 milimetrów, szerokość 1733 milimetrów, wysokość 1523 milimetrów;
- Stepway: długość 4080 milimetrów, szerokość 1757 milimetrów, wysokość 1533 milimetrów.
Zdjęcie tytułowe by Mic - Mondial de l'Automobile 2012, Paris - France
Ostatnie wiadomości
Jak dobrać olej silnikowy do naszego auta?
Porady
2017-08-31
Komentarze (0)
Dodaj Komentarz