Opel Agila A

Opel Agila – małe dzieło wielkich koncernów

2017-01-27

Na pierwszy rzut oka Opel Agila nie należy do najpiękniejszych aut świata jednakże wciąż daleko mu do popularnego w tej kategorii Fiata Multipla I. Niemniej jednak jest to auto jak na swoje kompaktowe rozmiary o całkiem wszechstronnym wnętrzu i co ważne o małej awaryjności. Auto posiada polskie pochodzenie, japońskie korzenie oraz niemieckie podzespoły. 

Przyjemny kompakt 

Projektanci Opla wzorowali się na japońskim Suzuki Wagon R+. Samochód jednak doczekał się kilku zmian wykonanych przez Niemców. Zachodni sąsiedzi stworzyli całkiem nowy wystrój wnętrza i zainstalowali dobre jakościowo podzespoły mechaniczne. Polskie pochodzenie auta wynika z produkcji pierwszej generacji tego pojazdu w gliwickiej fabryce opla. Produkowano go od 2000 do 2007 roku (od 2005 do 2007 produkowany w Polsce). Jest to typowo miejskie auto jednak sposób w jaki zostało ono zaprojektowane, pozwala na podróż w komfortowych warunkach 4 osób nawet na trochę dłuższych trasach. Nie jest to jednak auto przystosowane do rodzinnych wyjazdów na dalsze wakacje dla większej rodziny. Bagażnik ma pojemność zaledwie 250l więc nie pomieści za dużo rzeczy. W 2003 roku auto zostało poddane modernizacji. Do wyboru pojawiły się dwa silniki – 1.3 TDCi oraz ulepszony benzyniak o pojemności 1.0l Twinport. Druga generacja Agili pojawiła się w roku 2008 i produkowana była do 2014 roku. Otrzymała ona zmiany w stylistyce gdzie widać wyraźne inspiracje innymi kompaktami z tej klasy. Co do osiągów technicznych to ulepszono poprzednio zastosowane rozwiązania bez znacznych skoków w osiągach. Dodatkiem w tym wypadku są modele dostępne z automatyczną skrzynią biegów.

 

opel-agilaB-front

Opel Agila B

 

opel-agilaB-back

Opel Agila B

 

Nie tak częste,  najczęstsze usterki

Z uwag technicznych w silniku możemy się spodziewać awarii zaworu w układzie recyrkulacji spalin, sondy lambda, sterownika wtrysku czy przepływomierza powietrza. Jako, że wcześniej wspominaliśmy o bezawaryjności to są to najczęściej występujące usterki w tym samochodzie, nie zdarzają się one jednak nagminnie. Jeśli chodzi o zawieszenie to w przedniej części łączniki stabilizatora zużywają się szybciej ze względu na „charakter” naszych rodzimych dróg.  W tylnej części natomiast, łożyska w piastach kół wymagają najczęstszych kontroli. Tutaj po raz kolejny należy jednak zaznaczyć, że żywotność tych komponentów jest i tak całkiem przyzwoita. Osiągają one przebiegi około 80-100 tysięcy kilometrów.

Jak jest z często awaryjną w innych autach elektryką? W przypadku Agili najczęściej jest to centralny zamek, oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej, nieprecyzyjny wskaźnik poziomu paliwa czy elektryczne sterowniki przednich szyb w drzwiach. Jak większość aut również nie jest ono odporne na korozje. W tym przypadku największej pielęgnacji wymaga układ wydechowy. Za to antykorozyjne zabezpieczenie nadwozia jest na bardzo dobrym poziomie. Z większych minusów - użycie słabszej jakości materiałów i kiepskie wyciszenie auta nie jest zbyt komfortowe w czasie dłuższej jazdy. Mimo wszystko wiele specjalistycznych rankingów potwierdza teorię producenta o wysokiej niezawodności tego kompaktu. Świadczy też o tym fakt, że model ten nie miał zbyt wielu akcji reklamacyjnych. Kilku nabywców aut zostało wezwanych do serwisu tylko raz w 2002 roku w celu poprawienia pompy hamulcowej  i napełnienia układu hydraulicznego płynem hamulcowym. Bez wątpienie swoją cegiełkę do bezawaryjności tego samochodu dorzucili pracownicy fabryki Opla w Gliwicach, która uważana jest za jedną z najlepszych fabryk tej marki na świecie. 

Spalanie

Pomimo niewielkich, całkiem oszczędnych silników Agili, wielu kierowców decyduje się na zainstalowanie instalacji gazowej LPG. W takim przypadku butla z gazem zajmie nam praktycznie całą przestrzeń bagażnika. Co więcej system diagnostyczny EOBD pozwala na zainstalowanie tylko i wyłącznie sekwencyjnego wtrysku gazu czwartej generacji. Koszt takiej instalacji to koło 3-3,5 tysiąca złotych. Można zatem powiedzieć, że jest to pozorna oszczędność, nie mówiąc już o utracie bagażnika. Pozostając przy benzynie średnie spalanie na 100 km utrzymamy na poziomie 6,3 l (przy silniku 1.2). W przypadku drugiej generacji tego auta spalanie paliwa utrzymuje się w okolicach 6 l.

Aktualnie miejskie auta kompaktowe stanowią już całkiem sporą część rynku motoryzacyjnego. Agila w swojej klasie jest na pewno autem wartym rozważenia. Pod względem osiągów nie odstaje od swoich konkurentów. Dodatkowo zapewnienia producenta o niskiej awaryjności zdają się być potwierdzone przez najlepszych testerów, czyli jej codziennych kierowców.

 

Zdjęcie tytułowe by Thomas doerfer - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5872202

Zdjęcie opel-agilaB-front by M 93: „Dein Nordrhein-Westfalen“ - Opel Agila ecoFLEX Edition (B) – Frontansicht, 30. August 2012, Velbert

Zdjęcie opel-agilaB-back by M 93: „Dein Nordrhein-Westfalen“ - Opel Agila ecoFLEX Edition (B) – Heckansicht, 30. August 2012, Velbert




Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.