Toyota

Toyota Yaris - kompaktowy Japończyk

2016-11-28

Toyota Yaris to bezapelacyjnie jeden z najpopularniejszych na świecie samochodów miejskich. Mimo że pierwsza wersja auta pojawiła się w 1999 roku, a więc prawie dwie dekady temu, Toyota Yaris nadal jest samochodem najczęściej używanym podczas szkolenia kierowców i egzaminów na prawo jazdy na świecie, również w Polsce. Co właściwie sprawia, że japońskie auto od wielu lat wciąż świetnie się sprzedaje?

Historia

Pierwsza Toyota Yaris z miejsca zyskała sobie duże uznanie zarówno kierowców, jak i ekspertów z branży motoryzacyjnej – ma na koncie m.in. tytuł Samochodu Roku 2000. Na bazie Toyoty Yaris powstał doskonały minivan występujący pod nazwą Verso – nie stał się co prawda aż tak popularny jak podstawowy model, ale na pewno wart jest odnotowania. Toyota Yaris doczekała się dwóch kolejnych wersji – w 2005 roku pojawiła się druga generacja, a w 2011 trzecia, która rok później zaczęła być produkowana w wersji z napędem hybrydowym.

 

toyota-yaris-1face

Toyota Yaris I po faceliftingu w 2003 roku

 

Toyota Yaris – wymiary i dane techniczne

Toyota Yaris to samochód kompaktowy, więc trudno wymagać od niego, aby skutecznie konkurował z topowymi modelami pod względem motoru zamontowanego pod maską. W najnowszej wersji pojawiły się silniki benzynowe 1,0 VVT-i 69 KM, 1,33 DUAL VVT-i 99 KM i wysokoprężne 1,4 D-4D 90 KM. Nie gwarantuje to może imponującej mocy, ale w zupełności wystarczy do jazdy miejskiej. Ogromny atut tego japońskiego auta to niewątpliwie zwinność, która sprawi, że wykorzystuje się go jako samochód do szkolenia młodych kierowców oraz jako auto egzaminacyjne na prawo jazdy. Inny plus to niskie spalanie i niewielkie wymiary, dzięki którym samochód jest znacznie łatwiej zaparkować.

Najnowsza edycja Toyoty Yaris waży od 970 do 1500 kg, ma 3885 mm długości, 1510 mm wysokości i rozstaw osi równy 2510 mm. Radzą sobie z nią nawet najmniej doświadczeni kierowcy – auto „słucha się” właściciela, trzyma się drogi i nie stawia oporu podczas pokonywania zakrętów. Promień skrętu kół wynosi zaledwie 4,7 m, co stanowi imponujący wynik. Toyota Yaris uchodzi za jeden z najmniej awaryjnych samochodów w historii motoryzacji. Niezawodność decyduje, że większość egzemplarzy nawet po kilku latach użytkowania zachowuje wysoką wartość rynkową. Nawet jeśli znudzimy się jazdą samochodem kompaktowym i zapragniemy czegoś większego, cena Toyoty Yaris z biegiem czasu zmieni się znacznie mniej niż w przypadku innych aut, dlatego sprzedaż nie będzie bolesna dla portfela.

 

toyota-yaris-3face

Toyota Yaris III po faceliftingu

 

Toyota Yaris Hybrid trzeciej generacji

Najnowszą wersją Toyoty Yaris jest trzecia generacja z napędem hybrydowym. Toyota Yaris III Hybrid. Wyróżnia się na tle innych modeli tej klasy, już na pierwszy rzut oka – designerom udało się zaprojektować samochód o zgrabnej sylwetce w którym wszystkie elementy, od okien po światła, doskonale się ze sobą komponują, tworząc wrażenie nowoczesności i spójności. Napęd hybrydowy to rozwiązanie doskonale sprawdzające się podczas jazdy po mieście – spalanie na poziomie 3,1l/100 km mówi samo za siebie; trudno znaleźć na rynku pojazd, który byłby równie tani w utrzymaniu i przyjazny dla środowiska. Producent jest na tyle pewny zastosowanych w nowych Yarisach rozwiązań, że postanowił objąć zamontowany w nich akumulator hybrydowy aż 10-letnią gwarancją. Inną zaletą napędu hybrydowego jest bardzo niski poziom hałasu emitowanego przez auto.

 

 toyota-yaris-hybrid

Toyota Yaris Hybrid

 

Opinie na temat Toyoty Yaris

Zdecydowana większość opinii zarówno na temat najnowszej wersji Toyoty Yaris, jak i starszych generacji jest jednoznacznie pozytywna – auto świetnie się prowadzi, jest wygodne, tanie w eksploatacji i raczej bezawaryjne. Da się co prawda usłyszeć opinie, że osiągi mogłyby być nieco lepsze, zwłaszcza jeżeli mówimy o jego mocy. Trzeba jednak wziąć pod uwagę grupę docelową, dla której pojazd ten został stworzony. Wszystko wskazuje na to, że nadal wielu nowych kierowców będzie próbowało uzyskać prawo jazdy, prowadząc auto Toyota Yaris. Ośrodki egzaminacyjne i szkoły przygotowujące do egzaminu wydają się w pełni zadowolone z tego auta i nie zamierzają w najbliższym czasie wymieniać go na inną markę. Toyota Yaris III jest bez wątpienia pojazdem wartym swojej ceny, która przecież na tle innych aut miejskich na pewno nie może zostać uznana za wysoką. To świetny wybór dla wszystkich, którzy zastanawiają się nad tym, od jakiego auta zacząć swoją przygodę z motoryzacją, jak również dla osób jeżdżących głównie po mieście.

 

 

Zdjęcie tytułowe By Matthias - Praca własna (own photo), Attribution, Link

Zdjęcie toyota-yaris-1face by M 93: „Dein Nordrhein-Westfalen“ - Toyota Yaris (XP130) – Frontansicht, 21. Juli 2012, Heiligenhaus

Zdjęcie toyota-yaris-3face by RL GNZLZ - Toyota Yaris 1.5E GL 2014

Zdjęcie toyota-yaris-hybrid by M 93: „Dein Nordrhein-Westfalen“ - Toyota Yaris Hybrid Comfort (XP130, Facelift) – Frontansicht, 6. September 2014, Düsseldorf




Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.