zawracanie

Zawracanie, kiedy, jak i gdzie?

2016-09-22

Zawracanie to zdecydowanie jedno z najbardziej złożonych zagadnień, jeśli chodzi o obowiązujące w Polsce przepisy ruchu drogowego. Problem z rozpoznaniem okoliczności, w których zawracanie na drodze jest dopuszczalne i tych, w których obowiązuje zakaz zawracania, należy do najczęstszych przyczyn wypadków, mandatów i niezaliczenia egzaminu na prawo jazdy. Przyjrzyjmy się zatem, co na ten temat mają do powiedzenia przepisy, jakie znaki regulują dopuszczalność wykonania tego manewru i na jakich skrzyżowaniach można zawracać.

Czym jest zawracanie

Zawracanie to nic innego jak zmiana kierunku ruchu na przeciwny. Wykonanie go jest dopuszczalne wszędzie tam, gdzie nie obowiązuje zakaz – pod warunkiem, że manewr zawracania zostanie odpowiednio zasygnalizowany, a wykonanie go nie spowoduje utrudnień w ruchu.

W jakich sytuacjach zawracanie jest zabronione

Przepisy jasno określają, gdzie nie można zawracać. Są to: wiadukty, tunele i mosty, drogi ekspresowe (z wyjątkiem miejsc wyznaczonych i skrzyżowań), autostrady,  miejsca oznaczone znakami C-3, C-4, B-23, B-21, drogi jednokierunkowe oraz miejsca, w których znajduje się sygnalizator kierunkowy S-3 (w tym też S-3a, S-3e, S-3h). Ponadto zawracanie zabronione jest wszędzie tam, gdzie mogłoby spowodować zagrożenie lub utrudnienie ruchu.

Zawracanie na drodze złożonej z dwóch przyległych pasów ruchu o przeciwnych kierunkach

Aby zawrócić na drodze składających się z dwóch przyległych pasów ruchu o przeciwnych kierunkach, należy wykonać zawracanie na trzy, gdzie pojazd najpierw skręca w lewo zajmując pozycję prostopadłą względem osi jezdni, następnie cofa ze skrętem, wykorzystując dostępne na drodze miejsce, po czym rusza do przodu i zajmuje pas ruchu prowadzący w przeciwnym do pierwotnego kierunku. Zawracanie na trzy oznacza zawracanie z użyciem biegu wstecznego – manewr ten musi opanować każdy kierowca i jest on sprawdzany podczas egzaminów na prawo jazdy. Osobne zagadnienie to zawracanie na skrzyżowaniu. Oczywiście wybrane miejsce do zawracania na takiej drodze musi spełniać określone warunki, o których wspominaliśmy wcześniej i na drodze nie znajdują się znaki poziome w postaci linii ciągłej.

Kiedy można zawracać na skrzyżowaniu

Zawracanie na skrzyżowaniu równorzędnym jest dopuszczalne, jednak w trakcie wykonywania manewru trzeba mieć na uwadze przepisy dotyczące pierwszeństwa przejazdu, tzn. pierwszeństwo ma samochód nadjeżdżający z prawej strony niezależnie od tego, czy zamierza skręcić, czy zawrócić. Dopuszczalne jest również zawracanie na rondzie, lecz należy pilnować, aby kierunkowskaz został włączony dopiero przy zjeździe z ronda (włączenie go zbyt wcześnie błędnie informuje pozostałych kierowców o Twoich zamiarach). Zawracać można też z lewego skrajnego pasa oznaczonego strzałką kierunkową w lewo, nawet gdy występuje w połączeniu ze strzałką do przodu i niezależnie od tego, czy kierunek pasa został oznaczony znakiem pionowym, czy poziomym namalowanym na jezdni.

Zawracanie na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną

Wbrew powszechnej opinii, zawracanie na światłach nie jest wcale trudne, o ile pamięta się o kilku niezwykle ważnych zasadach. Przede wszystkim zawracanie zawsze powinno się odbywać z lewego, skrajnego pasa – zarówno w przypadku sygnalizatorów S-1, jak i S-2 (światła ze strzałką). Jeśli się o tym pamięta, odpowiedź na pytanie „na jakich światłach można zawracać”, będzie brzmiała: „na zielonych”.

W miejscach, gdzie postawiona jest sygnalizacja świetlna, zawracanie regulują dokładnie te same przepisy co we wszystkich innych przypadkach. Osobną kwestią jest sygnalizacja świetlna kierunkowa – przy sygnalizatorze S-3 zawracanie jest zabronione, a obecność takiego sygnalizatora jest równoznaczna z nakazem jazdy w lewo. Z kolei przy sygnalizatorach S-3f i S-3g zawracanie jest już jak najbardziej dopuszczalne.

Niezależnie od obowiązujących przepisów. jeśli zamierzamy wykonać manewr zawracania, powinniśmy zawsze upewnić się, że nie utrudnimy ruchu i nie spowodujemy zagrożenia dla innych pojazdów. Prawidłowo wykonane zawracanie jest zupełnie nieszkodliwe przy zachowaniu odpowiedniej uwagi. Jeżeli bowiem nie upewnimy się w stu procentach, czy panujące na drodze warunki umożliwiają zmianę kierunku jazdy, możemy spowodować fatalny w skutkach wypadek. Nic więc dziwnego, że zarówno policja drogowa, jak i egzaminatorzy w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego są szczególnie wyczuleni na błędy podczas zawracania.




Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.