System ESP

Technologia Mercedesa - System ESP

2016-09-01

ESP co to jest?

ESP, czyli stabilizacja toru jazdy to elektroniczny system składający się z połączonych ze sobą czujników umieszczonych w newralgicznych miejscach auta, jak układ hamulcowy i kierowniczy, koła, silnik, skrzynia biegów czy podwozie. Każdy czujnik ESP rejestruje określone parametry pojazdu, co pozwala natychmiast rozpoznać gwałtowny skręt kół, poślizg czy utratę kontroli nad nim. Otrzymawszy informacje o sytuacji zagrożenia, system ESP w samochodzie podejmuje działania zaradcze, pomagając kierowcy wyjść cało z potencjalnego niebezpieczeństwa.

System ESP po raz pierwszy zamontowano w seryjnym aucie w połowie lat 90. XX wieku. Był nim Mercedes-Benz Coupe S600, jednak wówczas stabilizacja toru jazdy należała do luksusowego wyposażenia i pojawiała się tylko w najdroższych samochodach. Oczywiście wraz z upływem lat ESP stawał się coraz bardziej powszechny – obecnie montuje się go w niemal każdym produkowanym seryjnie samochodzie osobowym, również w modelach z najniższej klasy A.

Jak działa ESP

W razie poślizgu lub nagłego skrętu kontrola trakcji ESP wspomaga kierowcę w przywróceniu samochodu na właściwy tor jazdy. Następuje stabilizacja toru jazdy, co zapobiega utracie przyczepności i pozwala wyjść bez szwanku z sytuacji, w których ABS pozostaje bezradny. Przykładowo, kiedy nagle przed maską pojawi się zwierzę i trzeba je szybko ominąć, gwałtowny skręt kierownicy spowoduje silny nacisk na jedno z tylnych kół. Wówczas czujnik ESP zareaguje i w odpowiednim momencie spowoduje nacisk na przeciwne koło, aby auto powróciło do stabilnej pozycji.

 

 

Układ ESP w samochodzie

System ESP reguluje położenie samochodu względem toru jazdy i wokół własnej osi. Na bieżąco sprawdza ciśnienie w hamulcach i w razie potrzeby samoczynnie wyhamowuje auto, kiedy wejdzie w zakręt ze zbyt dużą prędkością. Monitoruje promień skrętu, stabilizując go przy szybkich obrotach kierownicy. Kontrola trakcji ESP nie tylko podwyższa bezpieczeństwo, zmniejszając ryzyko wpadnięcia w poślizg i wypadnięcia z trasy, ale również daje możliwość dynamiczniejszej i precyzyjniejszej jazdy. W momencie działania systemu zapala się kontrolka ESP na desce rozdzielczej.

ESP w samochodzie sprawia, że ominięcie przeszkody staje się łatwiejsze i szybsze, co jednak nie znaczy, że kontrola trakcji jest zawsze niezawodna. Znaczne przekroczenie prędkości przy wejściu w ciasny zakręt albo zbyt wąskie pole manewru przy nagłym skręcie może spowodować, że nawet ESP nie uratuje przed wypadnięciem trasy i uderzeniem w przeszkodę. Nie zapominaj więc, że podstawą bezpieczeństwa kierowcy jest zdrowy rozsądek i ostrożność na drodze. Jest to oczywiście bardzo przydatny dodatek jednak nie należy go traktować jako zastępstwo naszych umiejętności.




Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.