Wymiana rozrządu, garść porad

Prawidłowe działanie układu rozrządu jest kluczowe dla sprawności silnika i osiągów samochodu. Dlatego należy w porę reagować na wszelkie problemy, które on sprawia i od czasu do czasu wymieniać go profilaktycznie. Wymiana paska rozrządu może odbyć się w warsztacie, jednak jeśli mamy warunki  i trochę doświadczenia z samochodami, powinniśmy być w stanie poradzić sobie z tym samodzielnie. Nasz poradnik udzieli Ci wskazówek, jak to zrobić.

Kiedy wymienić rozrząd

Odpowiedź na pytanie, „co ile wymiana rozrządu jest konieczna?”, zależy od tego, z jakim autem mamy do czynienia. Zaleca się jednak, aby nie pracował on na dystansie dłuższym niż 100 tys. kilometrów. W specyfikacjach niektórych samochodów można znaleźć rekomendację, aby wymiana rozrządu następowała co 120 tys. kilometrów, ale większość ekspertów radzi pozostawienie bezpiecznego marginesu i wymianę paska co 100 tys. Istotny jest nie tylko przebieg, ale także wiek paska. Nawet, jeśli nie jeździmy na tyle często, żeby wyrobić te 100 tys. km, rozrząd powinno się wymieniać nie rzadziej niż co 7 lat. Gdy pasek nie pracuje, z czasem guma ulega parceniu, a jego zęby zaczynają pękać, co prowadzi do jego wyeksploatowania.

Ile kosztuje wymiana rozrządu i jak się za to zabrać

W przypadku czynności, jaką jest wymiana rozrządu, cena usługi wykonywanej w profesjonalnym warsztacie może wynieść nawet kilkaset złotych w zależności od wymaganego nakładu pracy. Samodzielna wymiana pozwoli nam więc na spore oszczędności. Trzeba jednak pamiętać, że szkody jakie mogą powstać przy zaniedbaniu tej części silnika będą prawdopodobnie o wiele przewyższać cenę usługi warsztatu. Jeżeli auto nie jest fabrycznie nowe, mamy trochę zaufania do swoich mechanicznych umiejętności, dysponujemy odpowiednią przestrzenią i narzędziami to możemy zdecydować się na samodzielne wykonanie tej czynności. Pamiętaj, że warto przed tym zapoznać się z dokumentacją techniczną samochodu, wszelkie działania podejmować przede wszystkim na zimnym silniku i odłączonym akumulatorze. Bardzo ważna będzie tutaj precyzja i dokładność ponieważ popełnienie błędów na przykład przy zakładaniu paska rozrządu może doprowadzić do kolizji tłoków, co wiąże się z bardzo poważnym uszkodzeniem silnika.

Jak wymienić rozrząd

Przede wszystkim trzeba pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach, których powinniśmy się sztywno trzymać. Po pierwsze – rozrząd wymieniamy przy zimnym silniku. Po drugie – zanim założymy nowy pasek, przyjrzyjmy się osłonie i sprawdźmy, czy nie miały miejsca wycieki oleju. Jeśli takowe były, wymiana paska pomoże przywrócić sprawność silnika, ale tylko na krótki okres – pasek wystawiony na działanie oleju zużywa się bowiem znacznie szybciej i o ile nie zlikwidujemy ewentualnego wycieku, w krótkim czasie czeka nas kolejna wymiana.

Przed przystąpieniem do wymiany zapoznajmy się ze specyfikacją auta. W poszczególnych modelach wymiana rozrządu wygląda nieco inaczej, np. czasami konieczny okazuje się demontaż jednostki silnikowej, a innym razem nie jest to wymagane. Ponadto trzeba zaopatrzyć się w odpowiednie, specjalistyczne narzędzia, np. blokadę rozrządu. Uwaga – narzędzie to będzie miało inną konstrukcję dla poszczególnych modelów aut. Posiadając blokadę rozrządu do Toyoty Yaris, nie da się wymienić rozrządu w Fordzie Mustangu.

Sama wymiana wygląda następująco: odłączamy akumulator, ustawiamy auto na kobyłkach, zdejmujemy nadkole, a następnie pasek napędu alternatora. W kolejnym kroku blokujemy koło zamachowe, odkręcamy koło pasowe, zdejmujemy osłonę i wymieniamy rozrząd. W niektórych autach niezbędne jest też odkręcenie poduszek silnika lub wykonanie innej czynności specyficznej dla konkretnego modelu dlatego warto mieć pod ręką specyfikacje techniczną auta.

Jak ustawić rozrząd

Gdy nowy pasek znajdzie się na miejscu, musimy go ustawić. W tym celu zakręćmy ręcznie wałem korbowym tak, aby wykonać kilka pełnych obrotów. Róbmy to ostrożnie. Kluczowe jest tu napięcie paska. Aby je skontrolować, przydatny może okazać się specjalny przyrząd, który powinniśmy bez problemu znaleźć w sklepach motoryzacyjnych. Pamiętaj, że paska nie należy za bardzo zginać ani „łamać” podczas wymiany.

Należy pamiętać, że opublikowane przez nas porady nie będą uniwersalne. W wielu autach umieszczenie rozrządu znacznie się różni i dotarcie do niego może wymagać demontażu poszczególnych części auta.