Skrzynia DSG

Skrzynia DSG - wady, zalety i zasada działania

2016-09-01

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG po raz pierwszy została wprowadzona na rynek w 2003 roku, w modelu Volkswagen Golf R32 i stanowiła innowacyjne rozwiązanie niemieckiego koncernu dedykowane tej właśnie marce. Od pierwszych chwil budziła spore kontrowersje zwłaszcza, że była rozwiązaniem nieznanym i trudnym do zaopiniowania. Dziś, po 13 latach na rynku, publikowane na temat DSG opinie są już bardzo konkretne i oparte na doświadczeniach zarówno kierowców, jak i mechaników zmagających się z problemami wymagającymi naprawy. Opinie te są tym bardziej ugruntowane, że nowatorski model skrzyni biegów pojawił się też jako standardowe wyposażenie innych modeli samochodów, jak chociażby Audi, SEAT, Skoda czy Bugatti.

Typy skrzyń DSG i zasada działania

Skrzynia DSG (ang.: Direct Shift Gearbox, niem.: Direkt-Schalt Getriebe) to model z grupy skrzyń automatycznych. Jej budowa różni się od tradycyjnych rozwiązań wyposażeniem w dwa sprzęgła i dwie przekładnie. Poszczególne sprzęgła dedykowane są odpowiednio biegom parzystym i nieparzystym. Zamontowanie w DSG przekładnie do minimum skracają czas potrzebny na zmianę przełożenia. Efektem takiego rozwiązania jest zarówno szybsze działanie, jak i zmniejszenie spalania paliwa. Skrzynia DSG na skutek modyfikacji dokonywanych w ostatnich latach nie stanowi już dziś jednego modelu, ale na rynku pojawiły się trzy odmiany wyróżniające się konstrukcją i sposobem działania.

  • Model DQ250 ma sześć przełożeń i został przystosowany do przenoszenia maksymalnie 350 Nm.
  • Model DQ200 funkcjonujący na rynku od 2008 roku został wyposażony w dwa obiegi oleju, dzięki czemu producent wyeliminował potrzebę jego wymiany. W praktyce jednak jest ona zalecana. Ten typ skrzyni DSG dedykowany jest samochodom z przednim napędem, siedmioma biegami i może przenosić maksymalnie 250 Nm.
  • Model DQ500, który pojawił się w 2010 roku, jest dedykowany samochodom dostawczym. Wyposażony jest w siedem przełożeń i może przenosić do 600 Nm.

Modele DQ250 i DQ500 działają w oparciu o mokre sprzęgła, których docisk jest uzyskiwany za pomocą zestawu sprężyn, a zwalnianie – przy udziale układu hydraulicznego. Model DQ200 wyposażono w suche sprzęgła, zmniejszające masę urządzenia i zwiększające jego sprawność.

Zalety skrzyń dwusprzęgłowych

 Na podstawie wieloletnich doświadczeń można już dziś wywnioskować, że skrzynia DSG posiada kilka cennych zalet, szczególnie dla tych kierowców, którzy lubią szybką i dynamiczną jazdę. Dzięki dwusprzęgłowej budowie następuje znacznie szybsza zmiana przełożenia, imponująca nawet jak na skrzynię automatyczną. Efektem jest płynniejsza jazda także przy rozwijaniu dużych prędkości. Kolejny atut DSG to oszczędność paliwa, sięgająca nawet 15%. To cenna zaleta dla kierowców często korzystających ze swoich samochodów, zwracających uwagę na koszty ich eksploatacji. Mniejsze spalanie ma także wymiar ekologiczny. Wygłaszane na temat DSG opinie kwalifikują te urządzenia jako skrzynie znacznie mniej awaryjne od innych modeli automatów. Ta mniejsza awaryjność jednak uzależniona jest od sposobu eksploatacji samochodu, a dzięki niezbędnej czynności, jaką jest zalecana co 60 tys. km wymiana oleju DSG funkcjonuje bezawaryjnie nawet przez wiele lat.

 Wymieniając przypisywane skrzyniom DSG zalety, warto też wspomnieć o dłuższym okresie eksploatacji niż ten przewidziany przez producenta. W wielu przypadkach skrzynia DSG wyposażona w mokre sprzęgło pozwala na przejechanie nawet o 50% więcej kilometrów niż w założeniu - statystyki wskazują na przebiegi do 300 tys. km. Nieco mniejsze możliwości ma model wyposażony w suche sprzęgło, bowiem tu dane wskazują na osiągi wysokości 150-200 tys. km.

 Najczęstsze awarie DSG

Nawet najnowocześniejsze rozwiązania techniczne w motoryzacji nie pozostają bez wad. Dotyczy to również skrzyni DSG. Po kilkunastu latach na rynku istnieje już dziś możliwość oceny najczęściej występujących defektów oraz skuteczności i kosztów napraw. Publikowane na temat DSG opinie mechaników zajmujących się usuwaniem problemów, jako główną wadę wymieniają szybko zużywające się dwumasowe koło zamachowe stosowane w tych skrzyniach, dzięki czemu skraca się też sprawność samego urządzenia. Koszt naprawy takiego koła wynosi o połowę więcej niż w skrzyniach manualnych. Na szybkość zużycia koła dwumasowego wpływa jazda na bardzo niskich obrotach oraz chiptuning.

Skrzynie DSG są też znacznie droższe od tradycyjnych automatów, a więc nie tylko wpływają na cenę samochodu, ale też wymagają sporych nakładów w przypadku niezbędnej wymiany, której koszt osiąga w ASO kwotę nawet 25 tysięcy złotych. Kosztowna bywa również eksploatacja i konserwacja urządzeń. Do częstych awarii wymienianych przez specjalistów zalicza się usterki sterowania, które można usunąć jedynie w specjalistycznym warsztacie. Sterownik hydrauliczny częściej ulega awarii w skrzyniach wyposażonych w mokre sprzęgło. Szybciej zużywa się podwójne suche sprzęgło, wymagające wymiany po 150 tys. km. Skrzynie DSG są również cięższe, wpływając na masę samochodu. Taka cecha sprawia, że samochód mniej płynnie rusza z miejsca. Wymieniając związane z DSG wady, warto też podkreślić niezbędne kwalifikacje mechaników, bowiem naprawy wymagają wyjątkowej precyzji, sięgającej nawet kilku mikrometrów, a także specjalistycznych narzędzi, jakimi nie dysponuje każdy warsztat.

 




Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.