wlew oleju

Silnik bierze olej - przyczyny, co zrobić, jak sprawdzić?

2017-01-30

Nadmierne zużycie oleju stanowi często pojawiający się problem, zwłaszcza w przypadku samochodów używanych. Nie zawsze jest to wina silnika – przyczyny mogą być różne, np. uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych, turbosprężarki czy silne zabrudzenie filtra oleju. Aby sprawdzić, czy za ubytki oleju odpowiada właśnie silnik, przyjrzyjmy się uważnie działaniu naszego auta.

Dlaczego bierze olej

Najczęściej pojawiającą się poradą dotyczącą tego, jak sprawdzić, czy silnik bierze olej, jest obserwowanie oleju na bagnecie podczas pomiaru jego poziomu. Niepokojącym objawem powinno być pojawienie się białego szlamu. Najczęściej da się to zaobserwować, gdy poruszamy się na krótkich trasach podczas zimy. Za usterkę odpowiada najprawdopodobniej uszkodzona uszczelka pod głowicą.

Kolejnym objawem, na który powinniśmy być zwrócić uwagę, jest nierówna praca na jałowym biegu. Chodzi o sytuację, gdy obroty silnika samoczynnie wzrastają i spadają bez żadnej ingerencji kierowcy. Powodów może być kilka – m.in. problem z układem wtryskowym, silniczkiem krokowym lub zanieczyszczenie przepustnicy. Co zrobić, aby określić, czy przyczyna tkwi właśnie w silniku? Konieczne jest sprawdzenie wszystkich potencjalnych winowajców w obrębie jednostki silnikowej, choć jeśli mamy auto z instalacją gazową, skontrolujmy najpierw, czy układ dolotowy jest szczelny, a kable wysokiego napięcia nie uległy uszkodzeniu lub rozłączeniu.

Inny ważny element to uszczelniacze zaworowe, które nierzadko okazują się źródłem wycieku oleju. Wynika to najczęściej z eksploatacji auta. Wraz z wiekiem uszczelniacze zaworowe się zużywają i tracą swoje pierwotne właściwości, dlatego w celu wyeliminowania usterki należy je co jakiś czas wymienić. Objawem problemów z silnikiem może być też intensywne dymienie z rury wydechowej. Zazwyczaj obecność dymu wiąże się ze spalaniem oleju w obrębie silnika, za co odpowiadać może uszkodzona uszczelka pod głowicą, a także pierścienie tłokowe. Diagnozując problem, wszystkie te elementy trzeba dokładnie obejrzeć.

Czy jest się czego obawiać

W poszukiwaniu przyczyny nadmiernych ubytków warto sprawdzić, czy pod autem nie pojawiły się plamy oleju. Miejscem wycieku prawie na pewno okaże się silnik – aby namierzyć nieszczelność, powinno się dokładnie go umyć i szczególnie uważnie skontrolować uszczelki oraz odmę, ponieważ są to najczęstsze miejsca obecności uszkodzeń. Jako że zapewnienie odpowiedniej ilości oleju w silniku ma kolosalne znaczenie dla jego działania, każdy kierowca powinien regularnie sprawdzać, czy bagnet wskazuje na prawidłowy poziom oleju. Dzięki temu w razie jakichkolwiek niepokojących sygnałów szybko można podjąć działania zapobiegawcze, zanim silnik ulegnie poważnej usterce.

Czy jednak ubytkiem oleju powinniśmy się zawsze martwić? Niekoniecznie – o ile nie jest ono nadmierne i nie towarzyszą mu żadne inne niepokojące objawy, jak np. intensywne dymienie z rury wydechowej, nierówna praca silnika czy nagły spadek mocy, nie ma powodów do paniki.
Co więcej, właściciele samochodów z mocnym silnikiem powinni mieć na uwadze, że nieco większe zużycie oleju to normalne zjawisko w tym wypadku. Nie wiąże się to z żadnymi poważniejszymi konsekwencjami, o ile zadbamy o regularne uzupełnianie jego poziomu.

 

 

Zdjęcie tytułowe by Sean MacEntee - Engine Oil




Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.