Seat Ibiza

Seat Ibiza - hiszpański kuzyn Fiata

2016-09-12

Mimo hiszpańskiego rodowodu koncernu SEAT od początku istnienia Ibizy wyraźnie było widać wpływy stylistyczne włoskiego fiata. Nic dziwnego, bowiem projektantem nadwozia pierwszych dwóch generacji tego auta był znany włoski designer Giorgetto Giugiaro.

To jeszcze lata 90. Ibiza II generacji

Seat Ibiza wprowadzony został do sprzedaży w Polsce w roku 1999. Auto z przodu charakteryzowało się dużymi, lekko skośnymi reflektorami, wlotami powietrza do chłodnicy, maską silnika z widocznymi przetłoczenia. Z tyłu zamontowane zostały duże lampy, zaś w spoilerze dachowym usytuowano trzecie światło stopu. Tablicę rejestracyjną umieszczono na zderzaku, natomiast na tylnej klapie widnieje duże logo Seata, które jednocześnie jest klamką przy pomocy której otwiera się kufer.

O ile zewnętrznie Ibiza nie przechodziła znacznych zmian tak modele II generacji wypuszczone po 1999 roku przeszły sporą metamorfozę jeżeli chodzi o wnętrze. Dość kiczowate i niestety tandetne wykonanie poddano znacznemu liftingowi. Wszelkie kształty wygładzono, zmieniła się deska rozdzielcza oraz zegary znajdujące się na niej. Samochód wewnątrz zaczął przypominać standard volkswagena (na którego platformie jest zbudowany), niżeli dość spartańskiego w tamtych czasach fiata. Przednie fotele mimo swojej twardości, paradoksalnie okazały się dość wygodne zwłaszcza podczas większej ilości godzin spędzonych za kółkiem.

 

Seat Ibiza wnetrze stare

Wnętrze Seat Ibiza II generacji przed liftingiem

 

Seat Ibiza wnetrze nowe

Wnętrze Seat Ibiza II generacji po lifting

 

Ibiza Xplod

W przypadku tego samochodu należy zwrócić uwagę na jego specjalną edycję, wyposażoną w sprzęt audio sony z najnowszej w tamtym czasie linii Xplod. W skład zestawu wchodzi: 7 pasmowy korektor dźwięku i radioodtwarzacz Sony Xplod XR-L500X, który posiada moc 4x50W. Sygnał dźwiękowy przenoszą cztery dwudrożne głośniki Sony XplodXS-F1720 o paśmie przenoszenia od 40 do 20000 Hz. W kufrze zamontowano także głośnik aktywny basowy (czyli subwoofer) Sony Xplod XS-AW200X, ze średnicą membrany 20cm i mocy 350W. Charakterystyczne dla aktywnych głośników jest to, że wyposażono je we własny wzmacniacz. W tym przypadku jest podobnie, moc maksymalna takiego wzmacniacza wynosi 200W (znamionowa 100W). dodatkowo znajduje się tutaj zwrotnica o częstotliwości 50-200Hz, która ma za zadanie skierowanie do głośnika sygnałów z dolnego zakresu częstotliwości.

Silnik i moc

W tym modelu wykorzystany został silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra oraz mocy 60 koni mechanicznych (4700 obr./min.). Jednostka ta jest sprawdzona, to 2 – zaworowy motor Volkswagena, którego dynamika jest umiarkowana, ale w zamian za to posiada dobra elastyczność. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 15,5 sekundy. Poza tym zaletą tego silnika jest dość niskie zużycie paliwa, jednak zależy to przede wszystkim od stylu jazdy i jeśli samochód prowadzony jest przez amatora szybkiej jazdy, spalanie wzrośnie do 9 litrów. Średnio pojazd zużywa około 6,9 litra na 100 km. Kolejnym atutem tego motoru (porównując z poprzednim modelem Ibizy) jest niski poziom hałasu. Osiągnięto taki efekt dzięki zastosowaniu lepszych materiałów wygłuszających. Dźwięk silnika narasta, gdy wskazówka obrotomierza zbliża się do 4 tys. obr./min. Jednak nie można zaliczyć go do uciążliwych.

Dobry kompakt w swojej klasie

Seat Ibiza II generacji produkowany po 1999 roku już po znacznym liftingu należy uznać za auto stabilne i zwinne. Jest to zasługa dobrego zawieszenia oraz precyzyjnego układu kierowniczego. Obecnie na rynku można już nabyć IV generacje tego auta, która zaprezentowana została w 2008 roku na Geneva Motor Show.

 

Seat-Ibiza-IV

Seat Ibiza IV

 

Zdjęcie tytyłowe by Rudolf Stricker - Praca własna, CC BY-SA 3.0

Zdjęcie Seat Ibiza wnetrze nowe by Dejvid lol - Praca własna, CC BY 3.0

Zdjęcie Seat Ibiza wnętrze stare by Dejvid lol - Praca własna, CC BY 3.0

Zdjęcie Seat Ibiza IV CC by M 93: „Dein Nordrhein-Westfalen“ Seat Ibiza SC (6J) – Frontansicht, 14. Juni 2011, Mettmann




Komentarze (1)

Krzysztof 2017-09-13 05:09:18
Ibiza IV generacji jest całkiem spoko. Wcześniejsze generacje były wadliwe, przede wszystkim elektronika się psuła no i zimą podobno drzwi przymarzały szybko. Stara ibiza nadaje się na pierwsze auto, nie będzie jej szkoda jak się przerysuje ;-)

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.