Silnik Opel Corsa

Drugie "paliwo" dla silnika - pamiętaj o prawidłowym poziomie oleju

2016-09-30

Gdy w samochodzie brakuje oleju w silniku, objawy są zazwyczaj wyraźne i łatwe do odczytania – zapala się kontrolka ciśnienia oleju. Pamiętaj jednak, że kontrolka zazwyczaj zaczyna świecić dopiero, gdy ilość oleju w silniku jest już naprawdę krytyczna i od zatarcia silnika dzieli nas naprawdę niewiele. Zamiast liczyć na kontrolkę, zdecydowanie lepiej samemu sprawdzać jego poziom i na bieżąco uzupełniać.

Jak sprawdzić poziom oleju

Zanim dokonamy pomiaru, postawmy samochód na płaskiej powierzchni, wyłączmy silnik i odczekajmy jakiś czas aż ostygnie. Zazwyczaj wystarczy kilka minut, ale w przypadku niektórych samochodów może to trwać dłużej. Teraz należy wyjąć bagnet do mierzenia oleju, oczyścić go i wsunąć z powrotem. Tylko pod warunkiem wsunięcia go do końca pomiar będzie prawidłowy. Po wyciągnięciu można odczytać poziom oleju. Na bagnecie z łatwością dostrzeżemy linie lub zaznaczenie, które wskazuje minimum i maximum. Jeżeli poziom oleju na wskaźniku znajduje się mniej więcej po środku tych wartości to oznacza, że jest on prawidłowy. Aby upewnić się, że pomiar był prawidłowy, warto go powtórzyć.

bagnet

Jak prawidłowo dolać olej

Po otwarciu maski należy znaleźć wlew oleju silnikowego. Jeśli wiemy, gdzie znajduje się bagnet, będzie to łatwe. Bardzo ważne jest zachowanie umiaru podczas dolewania – olej należy wlewać małymi porcjami. Zanim sprawdzimy, czy tym razem poziom jest prawidłowy, odczekajmy jakiś czas. Olej powinien rozlać się po urządzeniach, dopiero wówczas pomiar będzie zgodny z rzeczywistością. Wiemy już, że w przypadku zbyt małej ilości oleju grozi nam jego zatarcie. Z kolei za dużo oleju w silniku spowoduje nadmierne spalanie i uszkodzenie katalizatora.

Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów

Olej w skrzyni biegów to nieco bardziej złożona kwestia, na szczęście jego poziom nie musi być sprawdzany tak często jak w silniku. W starszych skrzyniach biegów służyły do tego otwory rewizyjne, w nowszych – bardzo często nie ma nawet tego elementu. Jedyną szansą na prawidłowe zweryfikowanie poziomu oleju w skrzyni biegów jest wykręcenie korka otworu wlewowego i sprawdzenie poziomu oleju palcem. Taka kontrola we własnym zakresie może być kłopotliwa ponieważ musimy dostać się pod samochód, a mało kto dysponuje własnym kanałem rewizyjnym w garażu. Standardowo poziom oleju w skrzyni biegów w zależności od jej rodzaju należało by wymienić:

- skrzynia mnualna co 100 tysięcy kilometrów

- skrzynia automatyczna między 60 - 100 tysięcy kilometrów

- skrzynia DSG, zaleca się po przejechaniu 60 tysięcy kilometrów

Zazwyczaj robi się to przy okazji innych przeprowadzanych w warsztacie działań. Częściej warto go sprawdzać tylko wówczas, gdy podejrzewamy wyciek.

 

Jak często należy dokonywać pomiaru

Według ekspertów sprawdzanie poziomu oleju powinno następować co kilkaset kilometrów. Dzięki temu zawsze będziemy go mieli pod kontrolą i nie musimy obawiać się awarii wywołanej przez brak oleju w silniku. Jak widać jest to czynność bardzo prosta do samodzielnego wykonania, którą warto wprowadzić jako dobry nawyk. W przypadku gdy zobserwujemy zbyt duży pobór oleju silnikowego warto poszukać również wycieku lub innego źródła tego problemu. Dodatkowo wielu producentó aut nie sugeruje nam by sprawdzać stan oleju w naszej skrzyni biegów, jednakże i w tym przypadku okresowa jego wymiana wydłuży żywotność tego elemetu samochodu.

 

Zdjęcie bagnet CC by Robert Couse-Baker - dipstick (365-233)




Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.