Nissan qashqai - crossoverowy bestseller

Nissan Qashqai wzbudził sporo emocji już w dniu swojej premiery, a przez ponad 10 lat obecności na polskich drogach zyskał nad Wisłą sporą popularność. Przyjrzyjmy się temu reprezentantowi japońskiej motoryzacji, który potrafi zaskoczyć pod wieloma względami i konkurować z innymi markami w tym segmencie.

Nissan Qasqai – dane techniczne i praktyczne

Nissan Qashqai pierwszej generacji zadebiutował w 2006 roku, przeszedł facelifting po 3 latach
i był produkowany do 2013 roku. Sprzedawano go w wersjach wyposażeniowych Tekna, 360 oraz I‑WAY. Auto jest typowym przedstawicielem 5-drzwiowego crossovera w segmencie C. W pierwszej generacji samochód był dostępny w różnych wariantach silnikowych – zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Pojemność obrazuje trend łączenia większych gabarytów z oszczędnymi, miejskimi silnikami – 1,5 l, 1,6 l, 2,0 l. Najmocniejsze jednostki w ramach pierwszej wersji osiągały maksymalną moc 150 KM. Drugą generację zaprezentowano pod koniec 2013 roku i wyprodukowano przy współpracy z koncernem Renault. Zauważyć to można w warstwie wizualnej – samochód jest szerszy, niższy, dłuższy, ale i lżejszy. Wymiary Qashqaia w drugiej wersji to 4394 x 1806 x 1595 mm (długość x szerokość x wysokość) przy rozstawie osi 2646 mm.

 

wszechstronny bagażnik to duża zaleta

 

Nissan Qashqai drugiej generacji to nadal 5-drzwiowy crossover z segmentu C, przewidziany na maksymalnie 5 pasażerów. Na rynku, również polskim, pojawiło się kilka wersji wyposażeniowych: Acenta, N-Connecta, N-Vision, Tekna, Tekna+ oraz Black Edition. Łatwo zauważyć postępującą miniaturyzację silników – w drugiej generacji warianty benzynowe są dostępne nie tylko z pojemnością 2,0 l i 1,6 l, ale również 1,2 l. W dieslu kierowcy mają do wyboru wersje 1,5 l oraz 1,6 l.

Nissan Qashqai – opinie i recenzje

Już w przypadku pierwszej generacji auto zdobywało pozytywne recenzje wśród ekspertów i kierowców. Facelifting przyniósł wyższą jakość wykonania i komfortu. Auto zbiera pochwały za nowoczesny wygląd, uniwersalność jazdy w mieście i na trasie oraz ekonomiczność (Nissan Qashqai i spalanie na niskim poziomie to wręcz synonimiczne pojęcia). Kierowcy podkreślają także, że wszystkie systemy elektroniczne są intuicyjne w obsłudze. Praktyczny wymiar mają duże lusterka zwiększające widoczność i bezpieczeństwo na drodze. Nie jest tajemnicą, że kierowcy chętnie kupują SUV-y i crossovery, aby mieć więcej miejsca w bagażniku, żeby z równą wygodą jeździć na zakupy, co na wakacje. Qashqai zdaje egzamin również na tym polu.

Pojawiające się na forach zarzuty odnośnie do japońskiego auta dotyczą korozji, głośnej pracy tylnego zawieszenia i nie zawsze wygodnej skrzyni biegów. Fakt faktem, wiele niedociągnięć czy usterek da się wyeliminować odpowiednią diagnostyką, konserwacją i naprawą. Nie brakuje jednak opinii, że Nissan Qasqai to najlepszy samochód w swojej klasie – szczególnie przy tak korzystnej cenie, za jaką można go nabyć. Auto daje inne poczucie komfortu niż konkurencja, ma unikalny wygląd i zużywa stosunkowo niewiele paliwa. Wygodnie mieści pasażerów i bagaże. W zależności od budżetu zdecydowanie warto zastanowić się nad zakupem pierwszej lub drugiej generacji Nissana Qashqai.

Przedziały cenowe i ciekawe wyposażenie

Ceny nowego Qashqaia z rocznika 2017 wahają się od 79 tys. (silnik benzynowy DIG-T 115, wariant Visia)  do 142 tys. złotych (silnik wysokoprężny dCi 130 All Mode 4x4-i, wariant Tekna+). W zależności od pakietu, czyli wersji wyposażeniowej zyskujemy dodatki, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo codziennego użytkowania auta. Warto wymienić chociażby takie rozwiązania jak: panoramiczne okno dachowe, reflektory LED, system start/stop, podgrzewane siedzenia przednie, tempomat czy czujnik deszczu.

 

Qashqai pod maską

 

Niższe ceny charakteryzują rzecz jasna modele dostępne na rynku wtórnym. Przeglądając oferty internetowe, zauważymy, że za pierwszą generację (z karoserią w dobrym stanie) zapłacimy od 20 do 50 tys. złotych w zależności od stanu, rocznika, wyposażenia czy przebiegu. Druga generacja, czyli roczniki od 2013 w górę, oznacza wyższe ceny – w przedziale około 30-100 tys. złotych. Warto? Zdecydowanie tak, jeżeli ceni się nowoczesny wygląd, wygodę crossovera i korzystny stosunek jakości do ceny. Oglądając używany model, zwróć uwagę na stan karoserii.

 

 

Obecnie Nissan Qashqai to nadal dobrze sprzedające się auto. Koncern idąc za ciosem postanowił dalej umacniać swoją pozycje w tym segmencie samochodów i w 2017 roku na znanych targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentował kolejną wersje po faceliftingu. Wyglądem i osiągami może konkurować z innymi markami motoryzacyjnymi.

 

Zdjęcie tytułowe by Automobile Italia Nissan Qashqai ora con ProPilot
Zdjęcie qashqai-trunk by Kārlis Dambrāns
Zdjęcie qashqai-engine by Kārlis Dambrāns
Zdjęcie qashqai-back by Kārlis Dambrāns