Hamowanie

Hamowanie - wszystko co powinieneś wiedzieć

2016-08-24

Hamowanie to podstawowa czynność podczas jazdy samochodem, zapewniająca bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego. Przedstawiamy kilka metod hamowania, które wpłyną na bezpieczeństwo i komfort jazdy,  a jednocześnie oszczędzą nasz samochód i wydatki.

Hamowanie silnikiem

Wybór odpowiedniej techniki hamowania pozwala nie tylko na bezpieczną jazdę, ale również oszczędną eksploatację pojazdu. Metoda ta ma zarówno wielu zwolenników jak i przeciwników, którzy uważają, że oszczędność paliwa i hamulców nie jest proporcjonalna do zużycia komponentów silnika i sprzęgła. Na czym polega hamowanie silnikiem? Ta technika polega na wytracaniu prędkości bez użycia hamulca. Zdjęcie nogi z gazu stopniowo spowalnia pojazd, a jednocześnie nie zużywa on wówczas paliwa. Hamowanie silnikiem oszczędza również hamulce, które dzięki temu dłużej zachowują sprawność. Jeśli jednak wybieramy hamowanie silnikiem z jednoczesnym wspomaganiem hamowania za pomocą sprzęgła i redukcji biegów, możemy narazić nasz pojazd na szybszą konieczność wymiany sprzęgła, które dużo szybciej się zużywa. Hamowanie silnikiem sprawdza się nie tylko w warunkach miejskich, ale przede wszystkim w górach i dużych nierównościach terenu, kiedy jazda polega na pokonywaniu sporych wzniesień i zjazdach. To także oszczędne rozwiązanie, jeśli do pojazdu dołączona jest przyczepa z dużym ładunkiem. Hamowanie silnikiem oszczędza wówczas hamulce podczas ich wzmożonej pracy, a my oszczędzamy paliwo. Hamowanie silnikiem określa się również jako „hamowanie biegami”, ponieważ istotna jest ich redukcja przy zmniejszaniu prędkości pojazdu. Jak hamować silnikiem? Chcąc zmniejszyć stopniowo prędkość, zdejmujemy nogę z gazu, wtedy samochód zaczyna zwalniać. Kiedy obroty silnika zaczną spadać poniżej 1500/min. (mogą być to różne wartości w różnych autach), zmieniamy bieg na niższy. W ten sposób redukujemy biegi aż do najniższego i do zatrzymania auta. Należy pamiętać, że redukcji dokonujemy stopniowo. Hamulca używamy w momencie, kiedy chcemy całkiem zatrzymać pojazd oraz do zasygnalizowania hamowania samochodom za nami. Im niższy bieg, tym wyższe będą obroty silnika, a hamowanie silniejsze. Całość procesu musi być przeprowadzona umiejętnie ponieważ zbyt silne szarpnięcie sprzęgłem przy redukcji (lub dokonanie tego na nieodpowiednich obrotach silnika) może spowodować, że auto wpadnie w poślizg. W ten sposób narażamy również na uszkodzenia nasze sprzęgło.

Hamowanie z systemem ABS

ABS jest systemem zapobiegającym blokowaniu kół podczas mocnego hamowania. Z jednej strony ma to na celu pomoc w kierowaniu pojazdem podczas hamowania awaryjnego, z drugiej skracać ma jego czas. Przede wszystkim chodzi o utrzymanie sterowności pojazdu, kiedy nagła sytuacja każe nam błyskawicznie reagować. Większość samochodów jest wyposażonych w system ABS, co skłania do zapoznania się z techniką hamowania z jego użyciem. Jak hamować z ABS? Przede wszystkim technika wymaga maksymalnego wciśnięcia hamulca, co twórcy systemu oparli na instynktownych reakcjach kierowców w sytuacjach niebezpiecznych. Kiedy podczas hamowania awaryjnego nastąpi blokowanie kół, system wykrywa to i reguluje ciśnienie w układzie hydraulicznym koła, aby maksymalnie zwiększyć siłę hamowania przy określonej przyczepności opony. Zmniejsza się czas hamowania, my utrzymujemy kontrolę nad pojazdem. W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszy się również system ESP, o którym wcześniej pisaliśmy już w innym artykule.

Hamowanie pulsacyjne

Kiedy jednak nasz samochód nie posiada systemu ABS, gwałtowne zahamowanie może doprowadzić do zablokowania kół, co uniemożliwia jakąkolwiek reakcję kierowcy i może zakończyć się poważnym wypadkiem. Efektem jest bowiem utrata sterowności i kontroli nad samochodem, co powoduje, że przy zablokowanych kołach jesteśmy kompletnie zdani na przypadek. Rozwiązaniem jest hamowanie pulsacyjne, które rozkłada siłę hamowania równomiernie, nie powodując utraty sterowności auta. Polega ono na pulsacyjnym wciskaniu pedału hamulca do zablokowania kół, następnie jego zwolnieniu i powtarzaniu tego procesu, aż samochód wytraci prędkość do całkowitego zatrzymania bez utraty kontroli. Hamowanie awaryjne z systemem ABS zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu w sytuacjach awaryjnych, co spowodowało, że od wielu lat jest ono obowiązkowym wyposażeniem pojazdów na terenie Unii Europejskiej.

Hamowanie sprzęgłem, zły nawyk?

Sprzęgło powinno być używane do hamowania wyłącznie w momencie, gdy użyto już hamulca. Nawyk wciskania sprzęgła przed rozpoczęciem hamowania może stanowić zagrożenie, kiedy trzeba wykonać manewr hamowania awaryjnego, ponieważ je opóźnia i wydłuża jego drogę. Podobnie z używaniem sprzęgła w momencie redukcji prędkości przy wejściach w zakręty. Takie nawyki najlepiej wyeliminować jeszcze na etapie nauki prowadzenia samochodu, ponieważ w chwilach zagrożenia, ułamki sekund zaoszczędzone na wyeliminowaniu sprzęgła podczas hamowania mogą wielu osobom uratować życie.




Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.