Ford Thunderbird

Ford Thunderbird - "amerykańskie ferrari"

2016-09-07

Pomysł na stworzenie Thunderbirda pojawił się podczas pokazów samochodowych w Genewie w roku 1951. Dyrektor firmy Ford podziwiając europejskie samochody sportowe zapytał się swojego głównego projektanta dlaczego oni nie zaprojektowali takiego typu auta. On odpowiedział, że właśnie w jego dziale tworzy się projekty takiego pojazdu. Wielu znawców marki twierdzi, że w tym czasie żaden z takich projektów jeszcze nie istniał, a jeśli tak było to był on bardzo dobrze chronioną tajemnicą.

Narodziny Thunderbirda

Pierwsze projekty sportowego Forda pod względem stylistycznym były widocznie inspirowane sylwetką ferrari niż autami rodzimej amerykańskiej produkcji. Dodatkowo w styczniu 1953 roku Chevrolet pokazał światu swoją Corvette, co dało kopa motywacyjnego projektantom Forda. Nadwozie pojazdu zostało wykonane z blachy a nie jak w przypadku Corvetty z tworzywa sztucznego i miało elektrycznie składany dach. Pod maską pierwszych generacji zamontowano silnik V8 pochodzący z Forda Mercury. Na uwagę zasługuje sposób wyboru nazwy. Ogłoszono w firmie konkurs wewnętrzny podczas którego pojawiło się mnóstwo propozycji między innymi: Apache, Eagle, Falcon, Hawaiian czy też Tropicale. Zwyciężyła jednak zupełnie inna nazwa – Thunderbird. Nazwa ta odnosi się do nazwy legendarnego ptaka z mitologii Indian amerykańskich, który jest synonimem mocy i siły.

Ostatecznie nowego Forda pokazano światu w październiku 1954 roku podczas pokazów w Detroit. Pod maską zamontowano pięciolitrowy silnik generujący 200 koni mechanicznych, który potrafił rozpędzić auto od zera do stu kilometrów w siedem i pół sekundy. Po roku samochód trafił do masowej produkcji gdzie po paru miesiącach od rozpoczęcia sprzedaży rozszedł się w siedemnastu tysiącach egzemplarzy. Na jego masce zamiast logotypu Forda wylądował autorski znaczek Thunderbirda. Ciekawostką jest, że auto nie było produkowano jako sportowe. Zamiarem producenta było wypełnienie luki na runku w segmencie osobistych samochodów luksusowych.

thunderbird-bullet2

Dalszy rozwój marki

Zachęcony swoimi sukcesami, Ford zdecydował się jeszcze bardziej wzmocnić Thunderbirda. W 1956 roku pojawiła się wersja wyposażona w silnik o pojemności 5,2 litra i o mocy 245 koni mechanicznych. Rozpoznawalną cechą tego samochodu było zapasowe koło umieszczone na zewnątrz, dało to dużo więcej miejsca w bagażniku. Choć, sprzedaż tego auta trochę spadła, to i tak pięciokrotnie przebijał popularność Corvette, z która konkurował. Thunderbird nigdy tak naprawdę nie był typowym wozem sportowym, wyróżniała go unikalna stylistyka i komfort jazdy. Miał nawet na swoim koncie zwycięstwa w wyścigu NASCAR. Był to pierwszy dwuosobowy samochód o charakterze sportowym sprzedawany masowo w USA . W okresie trzech lat znalazł on 55 tysięcy nabywców.

Druga generacja Thunderbirda wypuszczona została już w dwóch wersjach z dwoma i czterema siedzeniami. Ta druga pojawiła się w 1958 roku. Mimo tak radykalnej zmiany sprzedaż auta cały czas utrzymywała się na bardzo wysokim poziomie. Dodatkowej popularności tej legendzie motoryzacji przysporzyła inna legenda - Merlin Monroe, która była posiadaczką jednego z egzemplarzy. Trzecia odsłona tego samochodu pojawiała się w roku 1961, potocznie nazwano go Bullet Bird. Wyglądem przypominał pocisk rakietowy, natomiast jego deska rozdzielcza nawiązywała stylistyką do panelu sterowniczego montowanego w myśliwcach co nadawało mu  dodatkowego charakteru.

thunderbird-bullet

Końcówka kariery „amerykańskiego ferrari”

Zmierzch ery sportowego T-birda zaczął się w 1966 roku. W kolejnych latach Ford całkowicie zmienił jego wygląd, który ze sportowej sylwetki przybrał wygląd muskularnego typowo amerykańskiego krążownika dróg. Późniejsze generacje diametralnie różniły się od swoich prekursorów. W latach 2002 – 2005 Ford postanowił powrócić do korzeni marki i wypuścił na rynek jedenastą generację Thunderbirda w wersji coupe, która swoją stylistyką nawiązywał do pierwszych modeli tej marki. Niestety nie odniósł on już takich sukcesów sprzedażowych jak swoje pierwowzory.

thunderbird-cruiser

thunderbirt-11-generacja

 

Zdjęcie thunderbird-bullet2 CC by Sicnag 1963 Ford Thunderbird Landau Hardtop

Zdjęcie thunderbird-bullet CC by Rex Gray 1962 Ford Thunderbird - mod - black - fvr2

Zdjęcie thunderbird-cruiser CC by Greg Gjerdingen 1976 Ford Thunderbird

Zdjęcie thunderbirt-11-generacja CC by Greg Gjerdingen 2006 Ford Thunderbird




Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.