BMW E46

BMW E46 - nowoczesny klasyk

2016-10-21

Mimo że BMW 3 E46 już dawno zostało wycofane z produkcji, cały czas cieszy się ogromnym powodzeniem i jest jednym z bardziej popularnych modeli na rynku wtórnym. Dzięki unikalnemu designowi i zastosowaniu doskonałych rozwiązań technicznych, które wydają się nie starzeć, BMW 3 E46 zyskało sobie opinię „nowoczesnego klasyka”. Co właściwie sprawiło, że pomimo upływu lat niemieckie auto wciąż jest tak rozchwytywane wśród miłośników motoryzacji?

Historia

Pierwsze egzemplarze E46 trafiły na rynek w 1998 r. Samochód stworzono jako kontynuację BMW serii 3. W pierwszej wersji, z nadwoziem typu sedan, auto trafiło na 12 rynków: południowoafrykański, wietnamski, amerykański, tajlandzki, rosyjski, filipiński, malezyjski, indonezyjski, meksykański, egipski, europejski i chiński. Model z miejsca zyskał sobie ogromną popularność i właściwie na każdym z wymienionych rynków okazał się sukcesem, co skłoniło szefów bawarskiego koncernu do przygotowania nowych wersji – na rynek trafiły również samochody z innymi typami nadwozia, m.in. hatchback i kombi.

W roku 2001 wersja sedan przeszła tzw. facelifting – w wyglądzie auta zaszły poważne zmiany. Coupe i cabrio na facelifting musiały czekać do roku 2003. Zakończenie produkcji BMW E46 nastąpiło w roku 2007, kiedy na rynek trafił następca tego modelu, czyli BMW E90 (dla wersji compact był to BMW E87). Warto zaznaczyć, że E46 zyskał sobie uznanie nie tylko kierowców, ale również ekspertów z branży motoryzacyjnej. Od rozpoczęcia produkcji do jej zakończenia każdego roku w rankingu najlepszych aut prowadzonym przez magazyn „Car and Driver” zajmował miejsce w pierwszej dziesiątce.

Wersje

BMW wypuściło na rynek 5 typów nadwozia E46 – 5-drzwiowe sedan i kombi, 3-drzwiowy hatchback oraz 2-drzwiowe coupe i cabrio. W samochodzie stosowano aż 13 różnych silników, m.in. M52 TU, N40 i S54. Dane techniczne i osiągana moc mocno różniła poszczególne wersje – np. najstarszy sedan rozwijał prędkość 100 km/h w czasie 12,2 s., natomiast ostatni coupe M3 GTR produkowany do 2005 roku – w ciągu 3,7 s.

Wersją najbardziej poszukiwaną jest BMW E46 S3 sedan – najlepiej taki, w którym zastosowana została czarna powłoka lakiernicza. Mimo że inne wersje nie ustępują mu pod względem osiągów, to właśnie klasyczny wygląd tego samochodu stał się prawdziwą wizytówką bawarskiego koncernu i sprawił, że BMW E46 do tej pory jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych aut klasy średniej w historii motoryzacji.

 

bmw3-combi

 

bmw3-coupe

 

bmw3-conv

 

Opis i dane techniczne

W BMW E46 stosowano manualne, 5-biegowe skrzynie biegów oraz skrzynie automatyczne. Produkowano zarówno auta z napędem tylnym, jak i na wszystkie 4 koła. Długość samochodu wynosi od 4262 do 4492 mm, szerokość od 1739 do1780 mm, wysokość od 1369 do1434 mm. Auto waży od 1360 do 1790 kg, a pojemność zbiornika paliwa wynosi 63 litry. Pojemność bagażnika różni się w zależności od typu nadwozia – w wersji kombi może mieć nawet 1345 l, a w wersji coupe już tylko 410 l. Rozstaw osi dla wersji sedan, touring i coupe wynosi 2725 mm. Kompletne dane techniczne, takie jak spalanie czy ilość koni mechanicznych wyraźnie różnią się pomiędzy poszczególnymi wersjami.

Kupując BMW E46, warto zwrócić uwagę na wnętrze oraz działanie klimatyzacji czy elektrycznych szyb. To newralgiczne punkty tego auta – jeśli znajdują się w dobrym stanie, prawdopodobnie poprzedni właściciel pojazdu o nie dbał, a jeśli nie, należy przed zakupem zrobić gruntowny przegląd. Cena danego egzemplarza zależy od tego, jak wiele pozostało w nim z oryginalnego samochodu, czy auto przechodziło tuning, czy ma założone zderzaki E46 m-pakiet, czy jako paliwo wykorzystywana jest benzyna (zamontowanie instalacji gazowej obniża koszty eksploatacji, ale również cenę samego auta) itp.

Opinie

Opinie na temat E46 są bardzo pozytywne, choć eksperci zwracają uwagę na to, że sprawność auta w dużej mierze zależy od tego, jak było wcześniej użytkowane. Wszystkie wersje były wyposażone w doskonały układ zawieszenia, który w niczym nie ustępuje konkurentom, a przy tym prowadzą się o wiele lepiej. Samochód rzadko się psuje, dlatego nawet wiekowe egzemplarze są sporo warte – o ile oczywiście ich stan można uznać za co najmniej dobry.

Bezsprzecznie należy unikać egzemplarzy zbyt mocno wyeksploatowanych, czyli takich, które nadają się tylko do remontu lub przeszły przesadny tuning. Remont co prawda może przywrócić autu pełną sprawność, lecz koszt części w przypadku wszystkich modeli BMW jest dość wysoki. Przy zakupie BMW E46 trzeba więc być szczególnie ostrożnym i dokładnie sprawdzać każdy oglądany egzemplarz.

 

 

Zdjęcie tytułowe by IFCAR - Own work, Public Domain, Link

Zdjęcie bmw3-combi by Matthias93 - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

Zdjęcie bmw3-coupe by OSX - Own work, Public Domain, Link

Zdjęcie bmw3-conv by Rudolf Stricker - Own work (own photo), CC BY-SA 3.0, Link




Komentarze (2)

pompowtrysk 2016-11-07 09:11:35
cenię sobie bmw jako markę, ale ten model jakoś nigdy do mnie nie przemawiał...
Xx 2018-05-10 13:05:27
Mam sedana e 46 bez tuningu czarne szyby śliczny ale trochę do poprawy bo ruda

Dodaj Komentarz

Dbamy o Twoją prywatność. Administratorem danych osobowych podanych w formularzu będzie Oponeo.pl S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Podleśna 17, 85-145 Bydgoszcz. Podane dane będą przetwarzane w celu dodania i wyświetlania komentarz. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności serwisu.